CELEM projektu było zwiększenie aktywności obywateli (lokalnych liderów) w zakresie poprawy jakości życia w miejscu ich zamieszkania oraz nawiązanie współpracy pomiędzy regionami i wymiana doświadczeń w zakresie kreowania rozwoju lokalnego
ODBIORCAMI projektu były NGO i liderzy lokalni z różnych rejonów kraju, a także pośrednio lokalna administracja samorządowa oraz mieszkańcy obszarów wiejskich, gdzie realizowane będą aktywności liderów.
DZIAŁANIA koncentrowały się na zwiększeniu kompetencji i umiejętności przywódczych liderów lokalnych poprzez cykl szkoleniowy Akademia Lidera oraz zainicjowaniu i wsparciu ich działań w terenie (tzw. Małych Projektów) podejmowanych w przestrzeni publicznej. Projekt przyczyni się też do wzrostu kwalifikacji trenerów – przedstawicieli i współpracowników gruzińskich organizacji pozarządowych, współpracujących ściśle z liderami przemian lokalnych. Ponadto zainicjowana i wzmocniona zostanie współpraca pomiędzy NGO a lokalnymi liderami.
W RAMACH PROJEKTU powadzone zostały: szkolenia i wsparcie merytoryczne (mentoring) dla aktywistów/liderów w regionach, wyjazd studyjny służący prezentacji doświadczeń z polskiej wsi.
Rezultaty:
Głównym rezultatem osiągniętym w ramach projektu jest zainnicjowanie lokalnej aktywności zmierzającej do poprawy warunków życia w wybranych rejonach. Wiedza zdobyta podczas cyklu szkoleniowego AL, zdobyte kontakty i doświadczenie wzmonicło aktywne jednostki w ich liderskim działaniu. Realizacja 10 Małych Projektów, inicjowanych przez uczestników Akademii Lidera, angażujących lokalną społeczność na różnych etapach realizacji (od planowania po wykonanie) zainicjowała nie tylko pierwsze inicjatywy oddolne w poszczególnych społecznościach, ale także wzmocniła pozycję lokalnych liderów. Proste działania, z szybko widocznymi efektami wzmocniło przekonanie mieszkańców poszczególnych wsi o możliwości wpływu jednostkki na otoczenie i jakość życia lokalnej społeczności
W ramach projektu osiągnięto następujące rezultaty:
10 lokalnych liderów gruzińskich zapoznanych zostało z dobrymi praktykami pracy lidera w Polsce (wizyta studyjna);
20 liderów zostało wyposażonych w podstawowe umiejętności umożliwiające samodzielne i efektywne funkcjonowanie w lokalnych społecznościach - realizowanie projektów i działania na rzecz poprawy jakości życia (szkolenia w Akademii Lidera);
10 małych projektów zostało zrealizowanych przez liderów na rzecz lokalnych społeczności;
ok. 100 osób zaangażowanych w realizację Małych Projektów w rejonach;
13 trenerów i animatorów gruzińskich zapoznało się z aktywnymi metodami pracy z liderami oraz podstawami tworzenia systemu wparcia dla lokalnych liderów – absolwenci szkolenia dla trenerów z Tbilisi (kurs dla trenerów);
6 trenerów gruzińskich w praktyce wykorzystało zdobyte podczas szkolenia umiejętności podczas organizowania zjazdu Akademii Lidera
na podstawie materiałów i zdobytej podczas szkolenia trenerów wiedzy, gruzińscy trenerzy przygotowali program szkoleń dla Liderów – program 2 zjazdów uwzględniający metody aktywizacyjne oraz konieczne obszary wsparcia liderów
zainicjowana została współpraca pomiędzy liderami z poszczególnych rejonów, biorącymi udział w szkoleniach, wymiana doświadczeń w działaniach na rzecz społeczności lokalnych – kontakty pomiędzy liderami z poszczególnych rejonów oraz organizacjami partnerskimi Elkana, BSEA, CENN oraz TDDF;
Działania:
Działanie 1 Trening trenerów w Gruzji (wrzesień)
Trening posłużył:
zapoznaniu trenerów z Gruzji z nowatorskimi metodami pracy z liderami oraz przykładami działań liderów na obszarach wiejskich w Polsce
wymianie doświadczeń
wypracowaniu metodyki i programu zajęć w ramach AL w Gruzji (dział. 3)
Działanie 2 Wizyta studyjna liderów w Polsce (październik)
Wizyta dla 10 najaktywniejszych uczestników Akademii Lidera. Wizyta posłużyła prezentacji dobrych praktyk oraz nawiązaniu kontatków pomiędzy polskimi i gruzińskimi liderami loklanymi.
W programie wizyty znalazły się:
1. przykłady małych inicjatyw, realizowanych przy współpracy całych społeczności, często niskonakładowych.
2. Sesja warsztatowo - ewaluacyjna - podsumowanie programu, wstępne zaplanowanie działań w Gruzji, w oparciu m.in. o zaobserwowane przykłady i propozycje (z uwzględnieniem warunków lokalnych).
Działanie 3 Akademia Lidera (AL) (wrzesień - listopad)
Program szkoleniowy przygotowany w ramach Akademii miał na celu wszechstronne przygotowanie liderów, którzy będą realizowali działania związane z aktywizacją społeczności lokalnych w celu wsparcia rozwoju społeczno - gospodarczego docelowych rejonów. Liderzy nabyli umiejętności analizy problemów własnych społeczności i poszukiwania rozwiązań, planowania działań oraz ich kontynuacji, angażowania do współpracy społeczności lokalnej, kreowania i wdrażania inicjatyw promujących oraz wykorzystujących naturalny potencjał swoich regionów (przy uwzględnieniu aspektów związanych z ochroną walorów przyrodniczych), lobbowania interesów społeczności przed władzami samorządowymi.
Uczestnicy: ok. 20 osób (10 liderów biorących udział w wizycie studyjnej, inne osoby
zaangażowane w działania w danych społecznościach); 4 liderów z 1 rejonu.
3.1 Szkolenia w AL – cykl szkoleń dla lokalnych liderów (wrzesień - październik)
2 trzydniowe sesje wyjazdowe organizowane w docelowych społecznościach (Tkibuli, Keda)
3.2 Mentoring – system wsparcia dla lokalnych liderów
3.3 realizacja działań liderów - Małe Projekty (październik, listopad)
Kwota projektów: do 1000 PLN/lider zwrotu kosztów poniesionych na realizację zadania
Aby nadać praktyczny wymiar zdobytej podczas AL wiedzy, liderzy mieli okazję do zrealizowania małego projektu na rzecz swojej społeczności.
Działanie 4 Wsparcie eksperckie na miejscu
Działanie 5 Ewaluacja i monitoring prowadzone przez koordynatora projektu.